Skip to main content
x
Simon Andriessen naar de finale van de Vlaamse Fysica Olympiade

De Vlaamse Fysica Olympiade of VFO is een wedstrijd waarin leerlingen van de derde graad secundair onderwijs theoretische vragen en praktische oefeningen over fysica beantwoorden. De VFO bestaat uit 3 rondes. De eerste ronde verloopt online op de school van de deelnemers en staat onder toezicht van de vakverantwoordelijke fysica. In de tweede ronde (provinciaal georganiseerd) strijden een 350-tal deelnemers voor één van de 17 finaleplaatsen. De finale wordt georganiseerd aan de Vrije Universiteit Brussel.

Tweedejaars veroveren vierde plaats in Benelux-finale First Lego League

50 teams namen zaterdag 16 februari deel aan de Benelux-finale van de First Lego League in het Klokgebouw in Eindhoven. Ieder team had een eigen kraampje waar oplossingen voor de meest diverse problemen werden gepresenteerd. Onze tweedejaars Industriële wetenschappen veroverden er de vierde plaats.

Leerlingen bakkerij op proeverroute

Onze leerlingen bakkerij leren uiteraard hoe ze lekkere broden, gebak, taarten … bakken. Om het in onze maatschappij te maken volstaat die vaardigheid alleen niet, de producten moeten ook aan de man of vrouw gebracht worden.

Bono Jansen is voor 2019 stadsdichter in Herk-de-Stad

Woensdag 6 februari vond in de bibliotheek van Herk-de-Stad de prijsuitreiking plaats van de gedichtenwedstrijd. Deze wedstrijd wordt tweejaarlijks georganiseerd door de bibliotheek samen met de Sint-Martinusscholen en Herx tijdens de poëzieweek van Nederland en Vlaanderen. Voor de leerkrachten Nederlands op campus Ursula is de wedstrijd een uitgelezen kans om hun leerlingen uit te dagen om een gedicht te schrijven.

Zesdejaars op literaire speeddate

Voor leerkrachten Nederlands is het soms best lastig om hun leerlingen zover te krijgen dat ze een roman lezen. Instagram, Facebook, een app-bericht … krijgen doorgaans meer aandacht. En dus organiseerde een van onze leerkrachten een literaire speeddate.

Vierdejaars dompelen zich onder in Londense diversiteit

136 vierdejaars en twaalf van hun leerkrachten gingen op verkenning in de wereldstad die Londen is. Het programma van de driedaagse citytrip was rijk gevuld. Zo gingen de leerlingen geschiedenis opsnuiven in de wereldberoemde Tower of London en het oudste museum ter wereld, het British Museum. Ervaren gidsen vertelden de verhalen en legendes achter klassiekers als Buckingham Palace, 10 Downing Street, Westminster Abbey en The Houses of Parliament. Klassiek Londen wisselde zich af met Camden Town, een alternatief stadsdeel in volle expansie.

5e- en 6e-jaars spelen hoofdrol in zelfgeschreven stukken

Vijfde- en zesdejaars van het seminarie Theater en Expressie lieten medeleerlingen, leerkrachten, ouders en vrienden genieten van een voorstelling die van begin tot einde in hun handen lag.

Na veel brainstormen en een inspirerende trip naar de expo 'The world of Tim Burton' in de C-mine in Genk gingen de leerlingen aan de slag. Ze creëerden hun eigen personages, bedachten scenario’s, schreven teksten uit en bouwden hun decors.

Oud-leerlingenavond: schrijf je in!

Op vrijdagavond 22 februari organiseren we naast onze klassieke oud-leerlingenavond ook de zilveren editie!

Ben je oud-leerling en wil je nog eens komen bijbabbelen met je klasgenoten en leerkrachten? Altijd welkom op vrijdag 22 februari in de eetzaal van gebouw E. Inschrijven is niet verplicht, maar het zou fijn zijn als je ons laat weten of je die avond komt. Je kan ook je contactgegevens achterlaten zodat we je volgende keer persoonlijk kunnen uitnodigen! 

Eerstejaars bezoeken de tentoonstelling Stonehenge

 Stonehenge is wereldberoemd. Jaarlijks reizen meer dan 1,5 miljoen mensen naar het zuiden van Engeland om de mysterieuze steencirkel te bewonderen. Ook de leerlingen van de Sint-Martinusscholen zakten naar Tongeren af om antwoorden te krijgen op vragen in de tentoonstelling: ‘Stonehenge, voorbij het mysterie’:Wat heeft deze landbouwers 5000 jaar geleden bezield om samen te beginnen bouwen? Waarom net in Zuid-Engeland, op die plek? Hoe gingen ze concreet te werk? Welke plaats had het monument in hun leven?

1e- en 2e-jaars leren verstandig omgaan met sociale media

Als school moet je tegenwoordig aandacht besteden aan mediawijsheid. Dat is niet altijd evident: als je als leraar ‘mediawijze’ raad wil geven, reageren pubers gemakkelijk afwijzend: hun vrienden weten het allemaal véél beter … en dus nodigden de Sint-Martinusscholen een spreker uit.

De lezing vond plaats in de Markthallen en deze keer hoefden de leerlingen hun smartphone niet in te leveren. Integendeel: er volgenden enkele opwarmertjes met de smartphone vooraleer het ernstig werd.

Subscribe to Activiteit