D
Profiel
studierichting
Moderne talen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket talen.
De leerlingen verdiepen hun communicatievaardigheden in het Engels, Frans en Nederlands. Bovendien krijgen zij Duits als een extra vreemde taal.
De studierichting daagt hen ook uit in verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen: pragmatiek, sociolinguïstiek, taalsystematiek en literatuur.
In het nieuwe vak communicatiewetenschappen wordt mediabeeldvorming, framing, gemediatiseerde communicatie en mediaconcepten en –tools belicht.
Daarenboven biedt de studierichting ook een verdiepte basisvorming voor chemie, fysica en wiskunde.
Je beleeft plezier aan het leren van talen.
Via activerende werkvormen gelinkt aan je eigen leefwereld wil je uitgedaagd worden voor het (vreemde-) talenonderwijs.
Je wil strategieën leren gebruiken om talen te begrijpen en/of je talig te uiten.
Je wil je communicatieve vaardigheden aanscherpen.
Je wil leren actief op zoek te gaan naar bronnenmateriaal om verbanden te ontdekken tussen talen, taalvariëteiten en taaluitingen.
Je wil genieten van taal, de beeldende kracht van taal en literatuur beleven via diverse werkvormen en er creatief mee aan de slag gaan.
Profiel
leerling
WaaROM?
Ik ben erg geïnteresseerd in taal, literatuur en communicatie
Ik ben communicatief sterk en leergierig.
Ik ben nieuwsgierig naar en staat open voor verschillende (nieuwe) talen en culturen.
Ik kan genieten van de beeldende kracht van taal en literatuur.
Ik kan kritisch denken.
Ik werk graag in groep om taal te beleven en levendig te maken.
Waarom?
Een brede waaier van studiemogelijkheden zowel aan de universiteit als aan de hogeschool
Lessentabel | 3E | 4E |
---|---|---|
Communicatiewetenschappen | 1 | 3 |
Duits | 1 | 2 |
Nederlands | 5 | 4 |
Engels | 4 | 4 |
Frans | 5 | 4 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Klassenleraaruur | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 3 | 3 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Chemie | 1 | 1 |
Maatschappelijke, economischeen artistieke vorming (MEAV) | 1 | - |
Biologie | 1 | 1 |
Wiskunde | 4 | 4 |